Till Teracom startsida

Har du störningar i tv-bilden?

Om du upplever problem med tv-mottagning via marknätet (dvs tv som du tar emot via egen tv-antenn), finns det flera saker du kan kontrollera själv. Här får du tips på hur du förbättrar mottagningen – och möjlighet att rapportera problemet till oss på Teracom.

Vad kan orsaka mottagningsproblem?

Störningar i tv-mottagningen kan bero på:

  • Skadad eller felriktad antenn
  • Dåliga kablar eller kontakter
  • Felaktiga frekvensinställningar
  • Lokala störkällor
  • Tekniska fel i utsändningen

Checklista – Så här felsöker du

Innan du skickar in en felanmälan, gå gärna igenom dessa steg:

  1. Kontrollera antennen
    Se till att antennen är i gott skick och att ingen fukt trängt in i antenndosan.
  2. Granska kablar och kontakter
    Kontrollera att kablarna inte är skadade och att mittledare och skärm sitter ordentligt fast i alla kopplingar.
  3. Justera antennens riktning
    Om du har problem med vissa kanaler kan det hjälpa att vrida eller flytta antennen något.
  4. Rätt frekvens
    Säkerställ att mottagaren är inställd på de frekvens som sänds från den tv-mast du riktat antennen mot. Ibland krävs en manuell kanalsökning.

Se frekvenstabell och sändarnät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rapportera ett mottagningsproblem

Om du har gått igenom checklistan men fortfarande har problem, ber vi dig fylla i vårt formulär. Din rapport hjälper oss att förbättra det digitala marknätet.

Till formuläret – Rapportera mottagningsproblem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi undersöker ärendet och återkopplar till dig så snart vi kan.

Behandling av personuppgifter

När du skickar in en felanmälan behandlar Teracom dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Syftet är att kunna förbättra mottagningen i nätet och vid behov kontakta dig.

Du har rätt att ta del av dina uppgifter och återkalla ditt samtycke.