Har du störningar i tv-bilden?
Om du upplever problem med tv-mottagning via marknätet (dvs tv som du tar emot via egen tv-antenn), finns det flera saker du kan kontrollera själv. Här får du tips på hur du förbättrar mottagningen – och möjlighet att rapportera problemet till oss på Teracom.

Vad kan orsaka mottagningsproblem?
Störningar i tv-mottagningen kan bero på:
- Skadad eller felriktad antenn
- Dåliga kablar eller kontakter
- Felaktiga frekvensinställningar
- Lokala störkällor
- Tekniska fel i utsändningen
Checklista – Så här felsöker du
Innan du skickar in en felanmälan, gå gärna igenom dessa steg:
- Kontrollera antennen
Se till att antennen är i gott skick och att ingen fukt trängt in i antenndosan. - Granska kablar och kontakter
Kontrollera att kablarna inte är skadade och att mittledare och skärm sitter ordentligt fast i alla kopplingar. - Justera antennens riktning
Om du har problem med vissa kanaler kan det hjälpa att vrida eller flytta antennen något. - Rätt frekvens
Säkerställ att mottagaren är inställd på de frekvens som sänds från den tv-mast du riktat antennen mot. Ibland krävs en manuell kanalsökning.
Se frekvenstabell och sändarnät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Rapportera ett mottagningsproblem
Om du har gått igenom checklistan men fortfarande har problem, ber vi dig fylla i vårt formulär. Din rapport hjälper oss att förbättra det digitala marknätet.
Till formuläret – Rapportera mottagningsproblem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi undersöker ärendet och återkopplar till dig så snart vi kan.
Behandling av personuppgifter
När du skickar in en felanmälan behandlar Teracom dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Syftet är att kunna förbättra mottagningen i nätet och vid behov kontakta dig.
Du har rätt att ta del av dina uppgifter och återkalla ditt samtycke.