Marknätet måste bevaras i en tid av krig och kris
I en tid av ökande digitalisering, AI-manipulation och globala beroenden är det avgörande att Sverige har en robust infrastruktur för att nå ut med samhällsviktig information. I dagsläget finns ingen alternativ lösning som kan ersätta det svenska marknätet för radio och tv, skriver Johan Petersson, VD Teracom och André Catry, expert inom IT-/informationssäkerhet och cyberrisk

Dagens hotbild gör det tydligt att marknätet är en livlina som måste bevaras och utvecklas. Nya kommunikationslösningar, satellitnätverk och molnbaserade tjänster är under utveckling för att på sikt kunna erbjuda säkra sätt att nå ut med information.
Men i dagsläget finns bara en infrastruktur i Sverige som är både oberoende, robust och tillgänglig för hela befolkningen – särskilt i kris eller krig. Därför är det avgörande att vi behåller och stärker det statliga marknätet för radio och tv. Det är den enda plattformen som i dag kan garantera att samhällsviktig information når ut – snabbt, säkert, med riktighet och utan påverkan från kommersiella eller utländska aktörer.
Internetbaserade tjänster är ofta beroende av globala aktörer som kan påverkas av geopolitiska beslut. Det är inte hypotetiskt – det har redan hänt:
- Globala techbolag har stängt ner sin verksamhet i Pakistan.
- Internationell satellitleverantör slutade sända under en period längs hela frontlinjen i Ukraina.
Dessa exempel visar att avancerad teknik kan användas som politiskt påtryckningsmedel. Det gör det riskabelt att förlita sig på endast kommersiella lösningar för samhällskritisk kommunikation.
Sveriges digitala tjänster är sårbara för attacker. SVT Play utsattes under våren för avancerade överbelastningsattacker som slog ut tjänsten i flera dagar. Vi har sett återkommande kabelbrott i Östersjön som i förlängningen kan skapa allvarliga störningar i internettrafiken för hela samhället. Ju mer vi förlitar oss på internationell infrastruktur desto sårbarare blir vi för sabotage och avbrott.
Marknätet däremot är byggt för att tåla störningar. Det är tekniskt avskilt, har nationell täckning och är under statlig rådighet via Teracom. Försvarsmakten och PTS rekommenderar fortsatt att VMA (viktigt meddelande till allmänheten) och annan kritisk information sänds via detta nät.
Marknätet når 99,8 % av Sveriges befolkning, även i områden med begränsad tillgång till bredband. Det fungerar i fritidshus, längs vägar och i krissituationer där andra nät kan vara utslagna. Det enda som behövs är en enkel utrustning. Abonnemang, molntjänster eller operatörer behövs inte.
I dagens digitala miljö är det inte längre tillräckligt att bara kunna sända ut information – man måste också kunna säkerställa att innehållet inte kan manipuleras eller förvanskas. Deepfake-teknik och AI-genererad media gör det möjligt att skapa trovärdiga men helt falska videor och ljudklipp. Dessa används redan för att sprida desinformation, påverka opinionen och underminera förtroendet för myndigheter och medier.
Marknätet är byggt med en dedikerad och tekniskt avskild distributionskedja där staten har full rådighet över hela sändningsvägen. Det innebär att innehållet kan distribueras utan risk för påverkan, filtrering eller förvanskning – vilket är helt avgörande för att samhällsviktig information når fram oförändrad, särskilt i kris eller krig.
Tillgång till oförvanskad information är en demokratisk rättighet. Det handlar inte bara om teknik – det handlar om samhällets motståndskraft mot manipulation och splittring. I krissituationer måste kommunikation med hela befolkningen kunna ske snabbt, korrekt och trovärdigt. Om staten inte tar ledningen i kommunikationen, riskerar informationsvakuum att fyllas av rykten och desinformation.
Det är dags att satsa på framtida tekniklösningar som kan ersätta marknätet med motsvarande starka egenskaper; oberoende, resiliens och nationell kontroll. I dagsläget finns i princip ingen sådan lösning i Sverige. Regeringen har tillsatt en särskild utredning för att kartlägga framtida distributionsformer, och deras arbete pågår fortfarande. Teracom är redo att bidra med lösningar för att utveckla marknätet så att det möter befolkningens förändrade sätt att konsumera media. Livsviktig information måste nå fram till tittare och lyssnare där de befinner sig.
Viktiga samarbeten med svenska tech-bolag har redan inletts för att hitta robusta system. Medievanorna fortsätter att förändras och tekniken måste följa med. Medan teknikutvecklingen pågår måste dagens marknät värnas. Det är Sveriges enda oberoende kommunikationsinfrastruktur. I en tid av ökande hot, cyberattacker och geopolitiska spänningar är det i dag den enda lösningen som fungerar när allt annat faller.
Johan Petersson, vd Teracom
André Catry, expert inom IT-/informationssäkerhet och cyberrisk