Vi går starkare ur krisen

För Teracoms presschef började det med ett telefonsamtal från Ekot på Sveriges Radio. När Marcus Hartmann lyfte luren klockan 23.45 på söndagkvällen visste han inte att han precis då inledde den mest omfattande mediehanteringen i Teracoms historia.

Ganska snabbt fick Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group, bildbevis på det inträffade och förstod att det skulle bli en lång natt. Den första åtgärden blev att samla ihop ett team som skulle klara av att sköta kommunikationen kring händelsen, både externt och internt.

Till vardags är det en person som bemannar pressjouren för alla bolag inom Teracom Boxer Group. Det brukar komma några samtal varje dag, oftast med enkla frågor om bolagens verksamhet. När det är problem med utsändningen någonstans är det fler som hör av sig, men även då räcker kapaciteten till.

– När vi fick klart för oss omfattningen av vad som hänt beslutade jag snabbt att det var läge att koppla på ett större team, säger Åsa Ragnar, HR- och kommunikationsdirektör, Teracom.

Min första reaktion var att det inte kan stämma. En mast rasar liksom inte!

En tio personer stark kommunikationsgrupp, med intern personal och konsulter med rätt expertis, var snart sammansatt för att sköta kommunikationen dygnet runt, med såväl journalister och kunder som drabbade tv-tittare och radiolyssnare. En central del var också att se till att alla Teracoms medarbetare fick löpande information om vad som pågick och vad som framkommit om haveriet.

– Vi hamnade verkligen i skarpt läge! Jag är imponerad över vilket ansvar alla tog. Det är fantastiskt att se personer kliva fram med fullt fokus på att lösa problemen. Det bidrog till ett effektivt och smidigt kommunikationsarbete i en kritisk situation, fortsätter Åsa Ragnar.

Att kunderna snabbt kunde få korrekt och relevant information underlättades av ett bra samarbete mellan kommunikationsavdelningen och sälj- och marknadsavdelningen, liksom från service och andra team på plats.

– Att vi som arbetar med kommunikationen har så goda kontakter med de som arbetar operativt i verksamheten var en framgångsfaktor, säger Marcus Hartmann.

Även om kommunikationen kring haveriet fungerade bra är det viktigt att utvärdera och dra lärdomar av händelsen, som kan bidra både till ännu effektivare mediehantering vid kriser i framtiden och till att stärka det dagliga arbetet.

– En kris testar verkligen organisationen, men gör också att vi kommer varandra närmare; både i gruppen och i hela företaget och koncernen. Vi har också sett många exempel på nytänkande under den här processen, som vi verkligen ska ta vara på, avslutar Åsa Ragnar.