Sent på söndagskvällen den 15 maj kom ett larm, som först inte verkade vara något utöver det vanliga, från en av Teracoms master. Snart skulle det visa sig att larmet var början på en händelskedja som saknar motstycke i hela Teracoms historia.

Teracoms beredskapsorganisation initierades och det som börjat som en lokal insats under ledning från Teracoms huvudkontor i Lindhagen växte snabbt till en regional insats. När det sedan stod klart att det kunde röra sig om sabotage blev det en nationell insats.

Snart påbörjades också arbetet med att återskapa den förlorade täckningen, vilket gjordes med mastbilar på plats och omriktade antenner vid flera mindre stationer. Men det krävdes en mer långsiktig lösning för att överbrygga och skapa tid för planering.  

Läs om masthaveriet på plats, hur arbetet med att ordna en reservmast gick till och om hur 9-mux-lösningen som normalt tar månader att bygga upp sattes ihop på rekordtid för att stärka upp. Dessutom mer om den mest omfattande mediehanteringen i Teracoms historia. 

När reservmasten kom

Med hjälp av mastbilar på plats och omriktade antenner vid flera stationer kunde man på kort tid återskapa den förlorade täckningen.

9-mux-lösningen

Hur får man en mast på 90 meter att nå lika långt som en mast som är 300 meter hög? Staffan Bergsmark kom med lösningen.

Kriskommunikation i skarpt läge

När Teracoms presschef fick ett samtal från Ekot strax före midnatt när haveriet inträffat så hade han ingen aning om att det skulle bli den mest omfattande mediehanteringen i Teracoms historia.

Masthaveriet på plats

Från misstänkt kraftproblem till grovt sabotage. Så funkade Teracoms beredskapsorganisation.