Efter att ha jobbat internationellt under många år är det kul att jobba hemma i Stockholm och vara med och driva vår affär på Teracom.

Det säger Pär Fredén. Under de senaste 15 åren har han haft olika chefspositioner inom det amerikanska telekombolaget Verizon, med närmare 200 000 anställda.

När föddes ditt intresse för telekommunikation?

– När jag började jobba i telekombranschen för 16 år sedan hade jag varit till sjöss från 20-årsåldern. Jag hade haft många spännande befattningar inom Marinen men kände att det var dags att söka mig vidare. Detta var innan IT-bubblan sprack; telekombranschen gick väldigt bra. Även efter kraschen har den fortsatt att vara intressant och ha snabb utvecklingstakt.

Vad har du haft för roller?

– På Verizon har jag haft chefsroller inom allt från kundservice och leverans i Sverige, Europa och globalt till chefsroller inom outsourcing och sälj. Jag har jobbat både i Sverige och i USA. Sista positionen innan Teracom var som Sverigechef.

Hur är det att jobba på Teracom jämfört med Verizon?

– Verizon liksom de flesta amerikanska bolag är drivna av en väldigt öppen och direkt säljkultur. En annan skillnad märks när man presenterar sig som Teracomanställd i möten med kunder och leverantörer. Att bolaget står för robusthet, pålitlighet och stabilitet leder till ett genomgående positivt gensvar.

Vilken är den största utmaningen i ditt jobb?

– Att vända bolaget mot att bli en mer säljande organisation, driven av våra kunders behov. Vi är av historiska skäl teknikdrivna, men idag räcker det inte. Det händer mycket i branschen och dyker upp många nya möjligheter snabbt. Utmaningen är att leverera högsta möjliga mervärde för våra kunder mot en hård konkurrens. Det gäller inte minst att visa våra befintliga och potentiella kunder, som själva vill göra det vi erbjuder, att de tjänar på våra lösningar.

Hur kommer marknaden att se ut framöver?

– Den har börjat svänga mot nya kundområden. Vi kommer även fortsättningsvis ha stor glädje av vår infrastruktur och breda erfarenhet. Ökat fokus på att leverera behovsstyrda kundlösningar är en tydlig trend i flera av de branscher vi jobbar mot.

Vad kan Teracom erbjuda?

– En av våra styrkor är vår robusthet och att vi levererar till varje pris. Tillsammans med vår infrastruktur, erfarenhet och kompetens ger det stor potential att växa genom att kombinera vår traditionella verksamhet med säkerhetslösningar och nya former av infrastruktur.

Att vi inte är jättestora gör att vi är snabbfotade och flexibla. Vi kan anpassa oss efter våra kunders önskemål, till skillnad från många av våra konkurrenter som ofta erbjuder samma grundpaket.

Att Boxer och Teracom, vars affärer ofta är väsensskilda, närmar sig varandra, har snabbat på många nya lösningar. Vi producerar våra egna tjänster som vi också har kapacitet att sälja.

Kan du ge några exempel?

– AirFibre är ett exempel. Förutom till stadsnät och fastighetsägare offererar vi nu motsvarande lösningar till företag – som primär- eller backuplösning.

Vår satsning på datacenter är ett annat exempel, där vi tittar på att erbjuda serverhallar, säkerhetstjänster med mera. Media Gateway, Media Transport och Online Media Services är exempel på lösningar för program- och mediebolag som kan packas ihop till skräddarsydda paket, som gör att de kan nå ut till fler plattformar och slutanvändare. Jag tror på att erbjuda bra och anpassade helhetslösningar istället för fler och mindre tjänster.

Fakta: Pär Frendén

Titel: Sälj- & marknadsdirektör på Teracom AB, samt medlem i företagsledningen.
Bakgrund: Tolv år i Marinen, bland annat som officer på flera svenska örlogsfartyg och på en amerikansk fregatt baserad i Röda havet. Inom Verizon flera ledande befattningar inom olika affärsområden, bland annat Sverigechef.
Intressen: Segling tillsammans med kamrater och båtliv med frun och de två barnen på 17 och 13 år. Skidåkning, gärna i Åre, Trysil eller Alperna. Golf så ofta tillfälle ges.

Text Mats Janson Foto Kristofer Hedlund